سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 95362

  بازدید امروز : 1

پاییز 1383 - آموزش php

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

موضوعات وبلاگ

 

 دوستان



 

لینک به لوگوی من

پاییز 1383 - آموزش php

 

اشتراک

 

 

حضور و غیاب

یــــاهـو

 

جستجوی سریع

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 

آوای آشنا

 

بایگانی

تابستان 1385
بهار 1384
زمستان 1383
پاییز 1383

 

چون نیکوکارى بر زمانه و مردم آن غالب آید و کسى به دیگرى گمان بد برد ، که از او فضیحتى آشکار نشده ، ستم کرده است . و اگر بدکارى بر زمانه و مردم آن غالب شود و کسى به دیگرى گمان نیک برد خود را فریفته است . [نهج البلاغه]

حلقه While

محسنی::: شنبه 83/9/28:::

حلقه while
این حلقه مجموعه از دستورات را تازمانیکه شرط/ شرایطی برقرار باشد اجرا میکند.و تفاوت آن با حلقه for  در همین مورد است . اگر به خاطر داشته باشید حلقه for مجموعه ای از دستورات را به دفعات مشخصی اجرا میکرد مثلا 10 بار، اما  در حلقه while تعداد تکرار مشخص نیست و بستگی به شرایط تعریف شده دارد .

حلقه while را میتوان به دو صورت WHILE {} و DO ... WHILE بکار برد.

حلقه While :
حلقه while بصورت زیر استفاده میگردد.


} (شرط) While
 مجموعه دستورات
{

حلقه Do ... While :
این حلقه بسیار شبیه حلقه while میباشد با این تفاوت که در این روش شرط حلقه در آنتهای حلقه تست میشود و همین امر باعث میشود که مجموعه دستورات داخل حلقه حداقل یکبار اجرا شوند.
حلقله Do ... While بصورت زیر استفاده میگردد.

}Do
 مجموعه دستورات
(شرط)While {

البته اگر بجای مجموعه از دستورات فقط یک دستور داشته باشیم میتوانیم از گذاشتن علامت های } و { هم صرفنظر کنیم.
از علامت های } و { بمنطور تعیین ابتدا و انتهای حلقه استفاده میشود که بجای آنها میتوان به ترتیب از : و endwhile; استفاده کرد.


برای نمونه به قطعه برنامه زیر توجه کنید:

$i = 0;
do {
   print $i;
} while ($i>0);

با توجه به توضیحات گفته شده خروجی برنامه مشخص خواهد بود.

پژوهش : در مورد دستورات Break و Continue هم که با حلقه ها ارتباط دارند خودتان تحقیق کنید.


موضوعات یادداشت


حلقه ها

محسنی::: سه شنبه 83/8/26:::

با نام خدا و با عرض سلام خدمت همه دوستان                  

امروز میخواهیم در مورد حلقه ها صحبت کنیم . اونایی که با برنامه نویسی آشنا هستند میدانند که حلقه ها جزو دستورات مهم بشمار می آیند . و مظمئنا شما هم در برنامه های خود مجبور خواهید شد که از آنهااستفاده کنید. حلقه هایی مانند for , while, foreach , do..while که امروز به برسی آنها می پردازیم.

امروز میخواهیم در مورد حلقه ها صحبت کنیم . اونایی که با برنامه نویسی آشنا هستند میدانند که حلقه ها جزو دستورات مهم بشمار می آیند . و مظمئنا شما هم در برنامه های خود مجبور خواهید شد که از آنهااستفاده کنید. حلقه هایی مانند for , while, foreach , do..while که امروز به برسی آنها می پردازیم.

حلقه FOR :

زمانیکه ما میخواهیم یک سری از دستورات را به دفعات مشخص و معینی اجرا کنیم از حلقه for استفاده میکنیم.شکل کلی حلقه for بصورت زیر میباشد.

for (expr1; expr2; expr3) statement

این برای حالتی است که عبارت statement یک خط باشد . اما اگر عبارت statement بیش از یک خط باشد حلقه for به یکی از دو صورت زیر نوشته میشود.

for (expr1; expr2; expr3) {
 statement1;
statement2;
statement3;
}

for (expr1; expr2; expr3): 
 statement1;
 statement2;
 statement3;
endfor;

 

همانطور که مشاهده میکنید تفاوت این دو حالت با حالت اول در این است که ما در دوحالت دوم (یعنی وقتی که دستورات داخل حلقه بیش از یک خط باشد) باید ابتدا و انتهای حلقه را مشخص کنیم.

حالا به یک مثال توجه کنید.

فرض کنید میخواهیم برنامه ای بنویسیم که حرف A را 20 بار چاپ کند.برای این کار این گونه عمل می کنیم.

<? 
for ($i=0;$i<20;$i++){
echo "A <br>";
}
?>

توضیحاتی که در مورد این برنامه لازم است:
 - 1 عبارت 0=i$ باعث میشود که متغییر i مقدار اولیه 0 بگیرد.
 - 2 عبارت 20 >i$ یک شرط است و میگوید تاوقتی که مقدار i کمتر از 20 است حلقه را ادامه بده.
 - 3 عبارت ++i$ به این معنی است که در هر بار اجرای حلقه به مقدار i یک واحد اضافه کن
 - 4 در Php برای تعریف متغییر از $ استفاده میکنیم. یعنی اول اسم متغییر یک $ میگذاریم. بنابر این در قطعه کد بالا متغییر i$ را تعریف کرده ایم
.
 - 5 دستور echo عبارت داخل کوتیشن را به خروچی (صفحه اکسپلورر) میفرستد.
 - 6 عبارت <br>را برای این استفاده کرده ایم که هر A در یک خط چاپ شود.

فکر کنم برای امروز کافی است. فعلا خداحافظ

 



موضوعات یادداشت


نوشتن اولین برنامه با php

محسنی::: چهارشنبه 83/8/20:::

بنام خدا



سلام
امروز میخواهیم Php را شروع کنیم. برای شروع کار فایلی با پسوند php ایجاد کنید سپس  فایل را باز کنید (با هر ویرایشگری که میخواهید . من HomeSite را ترجیح میدهم) . اکنون میتوانیم شروع کنیم. توجه داشته باشید که درون این فایل ما میتوانیم بطور همزمان هم از تگهای html هم از دستورات javascript و هم از دستوراتphp استفاده کنیم.به اینصورت که دستورات javascript را بین علامت <script>,<script/> قرار میدهیم . دستورات Php را بین علامت ?> , <? قرار میدهیم و تگهای html را هم بدون نیاز به علامت خاصی در هر جای برنامه که خواستیم میتوانیم قرار دهیم.کار را با یک مثال آشنا ادامه میدهیم.

?>
;"echo "hello PHP
<?
قطعه کد فوق را درون فایلی که ایجاد کرده اید بنویسید و آنرا درون شاخه www ذخیره کنید. فرض میکنیم اسم آنرا test1.php گذاشت اید.
حال برای مشاهده نتیجه کار ، internet explorer را باز کرده و آدرس localhost/test1.php را در آن تایپ کنید.توجه داشته باشید که قبلا easyphp را Run کرده باشید.اگر همه کارها را درست انجام داده باشید باید عبارت hello PHP را در صفحه browser خود ببینید.
حالا مثال بالا را کمی تغییر میدهیم تا شیوه استفاده از تگلهای html را هم فرا بگیریم.

<"font face="Tahoma" size="4" color="red>
?>
;"echo "hello PHP
<?
<font/>

تغییرات فوق را در فایلتان اعمال کنید و browser تان را Refresh کنید تا تغییرات را ببینید.

این مثال را برای این انجام دادیم که فقط با شیوه ایجاد فایلهای php آشنا شویم. در جلسه بعد به بررسی دستورات مهم و ضروری مانند حلقه ها و شرط ها خواهیم پرداخت.

محسنی


موضوعات یادداشت


نرم افزارهای مورد نیاز برای شروع کار با php

محسنی::: دوشنبه 83/7/13:::


بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

امروز میخواهم راجع به نرم افزارهای مورد نیاز جهت شروع برنامه نویسی با php  بپردازم.

الف : سرور

همانطور که میدانید php یک زبان سروری است (Server Side) یعنی اینکه وقتی سرور ابتدا آنرا اجرا میکند و سپس اجرا شده آنرا که یک فایل html میباشد برای کاربر ارسال میکند. لذا شما اگر یک صفحه Php را view source کنید هیچ دستور php را در آن نخواهید دید.
به همین دلیل ما برای اینکه بتوانیم php کار کنیم باید فایلهایمان را روی سرور اجرا کنیم.(سرور از کجا بیاریم؟!)
پس باید دستگاهی که میخواهیم روی آن کار کنیم را تبدیل به یک سرور (سرور مجازی) کنیم. البته نگران نباشید این کار خرجی ندارد.

ما دو راه برای تبدیل دستگاه به یک سرور مجازی داریم:
1- راه اول :
 راه ساده ایست و آن اینکه از برناهم EasyPHP استفاده کنیم. این برنامه باعث میشود که دستگاه شما شبیه یک سرور برای php  عمل کند. این برنامه را میتوانید از آدرس
http://www.easyphp.org/telechargements.php3 دانلود کنید.بعد از دانلود برنامه EasyPHP آنرا نصب کنید. و بعد از نصب آنرا اجرا نمایید. بعد از اجرای برنامه آیکون آن که شبه E می باشد در قسمت سمت راست taskbar ظاهر میشود. بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Start را انتخاب کنید.
اکنون دستگاه شما میتواند فایلهای php را اجرا کند.
به مسیری که Easyphp را نصب کرده اید بروید شاخه ای با نام www خواهید دید . شما باید پروژه ها و برنامه های خود را داخل این شاخه قرار دهید. برای مثال C:\program files\easyPHP\www
برای اجرای فایلها هم کافی است در browser خود آدرس Localhost را تایپ کنید. و از www به بعد آدرس دهی کنید. مثلا اگر برنامه شما داخل مسیر زیرمی باشد
C:\program files\easyPHP\www\project1\index.php
برای اجرای آن باید آدرس زیر را تایپ کنید:
localhost/project1/index.asp
برنامه EasyPhp هنگام نصب برنامه MySql راهم نصب میکند که برای مدیریت بانکها و جداول میباشد . آدرس این برنامه localhost/mysql/ میباشد.

2 - راه دوم :
راه دوم نصب php در کنار IIS میباشد که فعلا آن را توضیح نمی دهم . چون راه اندازی آن برای تازه کارها کمی سخت است.

 

ب : ویرایشگر(Editor)
برای نوشتن برنامه های خود به یک ادیتور هم نیاز داریم . هیچ فرقی نمیکنه که از چه ادیتوری استفاده کنید. حتی میتوانید از notepad استفاده کنید. ولی من خودم Homesite را پیشنهاد میکنم.

ج : راهنما (help)
php یک راهنمای خیلی خوب و کامل داره که مطمئنا خیلی به کارمون میآد. این برنامه را میتوانید از آدرس http://www.php.net/get/php_manual_chm_12.zip/from/a/mirror دانلود کنید.

برای امروز فکر میکنم کافی باشه شما هم بهتره برنامه های مورد نیاز را آماده کنید که انشاالله از جلسه بعد بریم سراغ اصل ماجرا.

فعلا خداحافظ
محسنی
  

 

 


موضوعات یادداشت


مقدمه ای در مورد طراحی وب

محسنی::: شنبه 83/7/11:::

بنام خدا


مقدمه

خدمت شما علاقه مندان به طراحی وب سلام عرض میکنم. امروز میخواهم مقدمه ای در مورد طراحی وب بگم. اگه میخواهید یه طراح وب خوب بشید باید دارای مهارتهایی باشید که به برخی از آنها در زیر اشاره میکنم.

1- html : آنچه که مسلم است شما باید با html آشنا باشید و به تگها و شیوه کار با آنها مسلط باشید. پس اگر html را بلد نیستید و یا تسلط کافی بر آن ندارید اولین کاری که باید انجام دهید فراگیری html است . البته نگران نباشید چون کار سختی نیست.

2- javascript : دومین موردی که در طراحی وب خیلی به درد آدم میخوره javascript میباشد. البته لازم نیست که تسلط کاملی بر javascript داشته باشید و زیر و بم آنرا بلد باشید. همینقدر که یک سری توابع ضروری و شیوه استفاده از آنها را بلد باشید کافی میباشد.

3- یک زبان برنامه نویسی تحت وب مثل Php , asp , .net , pyton  و یا CGI : البته این زبانها چندان تفاوتی باهم ندارند و هر کدام را که یاد بگیرید مثمره ثمر خواهد بود. علت استفاده از این زبانها در طراحی سایت بوجود آوردن صفحات پویا و دینامیک میباشد.

4- فراگیری vbscript هم در بهبود کار شما بی تاثیر نخواهد بود.

انواع صفحات وب

صفحات وب به طور کلی به دودسته صفحات ثابت و صفحات پویا تقسیم میشوند.

الف : صفحات ثابت / Static pages

در طراحی این گروه از صفحات تنها از تگهای html  استفاده میشود. البته  میتوان از javascript هم بهره برد. مشخصه کلی این صفحات این است که متن آنها ثابت است . یعنی خروجی صفحه در هر روز و در هر زمانی ثابت میباشد و برای اعمال تغییر در آن طراح آن باید تغییرات لازم را در آن اعمال کند و فایل جدید را بر روی اینترنت قرار دهد .

ب : صفحات پویا / Dynamic Pages

صفحات پویا به صفحاتی گفته میشود که خروجی آنها با توجه به یک سری شرایط و ضوابط تغییر میکند. برای مثال صفحه Login یاهو که بعد از Login شدن اسم شما را در بالای صفحه خود مینویسد. در طراحی این صفحات ما مجبوریم از یکی از زبانهای برنامه نویسی تحت وب  مثل php استفاده کنیم.

در جلسه بعد php را شروع خواهیم کرد و به برنامه ها و نرم افزارهای مورد نیاز اشاره ای خواهیم کرد.

موفق باشد
محسنی  

 


موضوعات یادداشت



[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.persianblog.com